555-555-5555

Digital transformation kræver ledelse, samarbejde og stærk faglighed

Digitalisering må ikke forvises til en fodnote i virksomhedsstrategien, men skal behandles som en central aktør og en aktiv medspiller i udviklingen af organisationen. Og GIS-folket… de skal tage aktivt del i udviklingen og spille deres faglighed på banen.

Af Mette B. D. Thygesen, Artikel fra GIS i Aktion forår 2017

Pernille Kræmmergaard har en mission: Hun vil have den digitale transformation helt frem i organisationsudviklingens fokus, og hun vil have ledere til at opbygge og tage digitalt lederskab: ”Vi kan ikke forestille os, hvad teknologien kan i år eller om tre år og derfor bliver vi nødt til at have teknologien med, som medspiller i udviklingen af vores organisationer.” Pointerer hun som noget af det første, da hun bliver spurgt, hvad hendes vigtigste budskab er. 
Pernille Kræmmergaard er direktør for Digitaliseringsinstituttet og uddanner i den forbindelse ledere og medarbejdere fra virksomheder og organisationer i digital transformation og digital ledelse, som hun har beskæftiget sig med i 25 år. Hun er desuden ansat som professor ved Aalborg Universitet, er digital vismand og aktuelt ekstern evaluator for Rigsrevisionen. 
Opgaven som ekstern evaluator for Rigsrevisionen, var hun i begyndelsen, undrende over at hun blev spurgt om. Men, i dag synes hun, at det giver mening, at hendes kompetencer inden for it-ledelse og digitalisering bliver bragt i spil, da digitale projekter er så gennemgribende og omfattende for samfundet. Derfor undrer det hende ikke længere, at hun blev spurgt: ”Det understreger pointen om, at digitalisering og it-ledelse er et helt centralt ledelsesområde, og at det har stor betydning for langt de fleste projekter og organisationer i dag.” tilføjer hun. 
Digitalisering skal tænkes ind i hele forretningen
I disse år går virksomheder nedenom og hjem, fordi digitale landvindinger gør, at det som sælges i dag, ikke kan sælges i morgen. Pernille fremhæver telefonproducenten Nokia som eksempel: ”Nokia troede ikke på smartphonen. De havde den mest robuste telefon og troede, at det var vigtigst. Men kunderne ville have noget med touch. Det handler altså både om at kunne vurdere teknologi og at kunne vurdere, hvordan det spiller ind på ens forretningsmodel, hvis man ikke skal overhales indenom.” Konstaterer hun. 
Deri ligger også at forstå og transformere sin organisation til at leve i en mere digital verden og at gøre det på det rigtige tidspunkt. 
Og hvor er GIS-medarbejderne i den digitale transformation? 
”Fremtiden er nørdernes.” fastslår Pernille. ”Forstået på den måde, at vi har behov for folk, som er stærkt faglige, kan se muligheder i og analysere i data.”
Som GIS-medarbejder kan det nogle gange være svært at formidle og måske også at se, hvordan teknologien og den geografiske tilgang til data, kan bringes i spil i andre dele af organisationen. ”Men data har ikke værdi i sig selv. De har først værdi, når de bringes i spil i samarbejde med andre.” Ifølge Pernille, er det ikke nok at sidde med sine spændende data og vente på at andre beder om analyserne. 
Det er GIS-medarbejdernes opgave at bringe data i spil, at stå ved sin faglighed og bruge den aktivt i organisationen. ”Vi skal passe på ikke at være tværfaglige alle sammen. Vi har behov for stærke fagligheder, som så til gengæld kan agere i samarbejder og netværk. Og hvis vi skal lykkes sammen, så kræver det et oprigtigt og tæt samarbejde.” 
Derudover er det afgørende, at man har styr på egne kompetencer og ved, hvad de kan bruges til, hvis man skal byde ind med sin kunnen i et samarbejde. Samtidig kræver det lyst til at indgå i relationer i hele organisationen og en nysgerrighed efter at komme ud og opdage mulighederne sammen med kollegaerne. 
Men selvom man som medarbejder skal spille ind med sin faglighed, er det lederens ansvar at skabe rammerne og sørge for at samarbejdet fungerer og foregår. 
Digital transformation skaber et nyt ledelsesbehov 
Hvis den digitale forandring skal lykkes, kræver det, at vi arbejder og især leder vores organisationer på en ny måde. ”Den måde vi tænker strategi på, den måde vi tjener penge på, den måde vi leder vores teknologier på og den måde vi indretter vores organisationer på kræver en ny form for ledelse – et nyt ledelsesparadigme.”
Pernille har i 25 år været drevet af en nysgerrighed efter at blive klogere på dette nye ledelsesparadigme og er efterhånden ved at nærme sig nogle svar, som hun blandt andet underviser sine kursister i på Digitaliseringsinstituttets uddannelser og kurser: ”Digital ledelse kræver et nyt mind-set, som vi skal have som organisation og for at stå sig godt, skal man kunne opbygge digitalt lederskab og opbygge de kapabiliteter og kompetencer som skal til.”
Digitalisering er ikke noget, man indfører i et hjørne af organisationen og som så efterhånden vil organisere sig selv. Digitalisering er en tilstedeværende, social og faglig aktør, som skal være en grundlæggende del af hele forretningstankegangen, hvilket får Pernille til at tilføje: ”Overlevelse i fremtiden handler om evnen til at kunne fornemme; hvilke trusler og muligheder, der ligger derude i det teknologiske landskab og at få tilpasset organisationen dertil ved at træffe de rigtige beslutninger.” 
At kunne det som leder, kommer ikke fra den ene dag til den anden. Det kræver uddannelse, erfaring, god fornemmelse for den teknologiske udvikling og at man kan skabe gode samarbejdsmuligheder for sine medarbejdere, så de ser og bruger hinandens kompetencer. For det er i det gode samarbejde, at de stærke fagligheder og mulighederne i GIS, data og digitalisering får værdi. 
Ser store muligheder i geografiske data
Pernille Kræmmergaard har i to år været juryformand for uddeling af Geoforums Geodatapris, og er igen år medlem af juryen, dog på grund af travlhed, blot som menigt medlem. Men i forbindelse med dette hverv er hun blevet opmærksom på: ”Hvor meget værdifuld viden og værdi, der kan komme ud af at bruge GIS-data og hvor vigtige de data er, for at kunne skabe forretningsmæssig værdi.”
Via de mange indstillinger til priserne, har hun set mange spændende eksempler på at geografiske data og kort både skaber værdi internt i offentlige myndigheder og for borgerne som privatpersoner. Særligt fremhæver Pernille de eksempler, hvor private på en nem måde får adgang til offentlige data: ”Det er der mange meget spændende fremtidsperspektiver i og disse eksempler illustrerer netop, hvordan data får værdi, når de kommer i spil og bliver brugt.”
Pernille Kræmmergaard
Direktør for Digitaliseringsinstituttet og uddanner i den forbindelse ledere og medarbejdere fra virksomheder og organisationer i digital transformation og digital ledelse. 

Mere information?

Ring på +45 39 96 59 00, eller skriv et par linjer. 
Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Kontakt mig

De oplysninger du afgiver, håndteres i henhold til vores persondatapolitik. Ved at klikke her, accepterer du dem.

Share by: