Start-pakke, flere arrangementer og dialog på tværs
I begge partnerskaber har de konkluderet, at arbejdet med åbne data og smart city initiativer skal være nemme at gå til for både myndigheder og virksomheder. Derfor har de i partnerskabet for åbne offentlige data blandt andet besluttet at udvikle en såkaldt Start-pakke.
Start-pakken skal være målrettet myndigheder, som gerne vil udstille data, men endnu ikke har taget en strategisk beslutning om, hvornår og hvordan dataudstilling skal gribes an. Christoffer uddyber: ”Startpakken er en række værktøjer, som skal gøre det lettere og mere overkommeligt for myndigheder at få overblik over den samlede beslutningsproces og guide dem igennem de relevante overvejelser. Først skal man finde ud af om data har en god nok kvalitet, derefter om de har et kommercielt potentiale, og så skal man selvfølgelig kunne vurdere, hvad dataudstillingen kræver både ressourcemæssigt, teknisk, juridisk og om de må udstilles. Når start-pakken er færdigudviklet, har vi et værktøj, som skal gøre det nemmere at få et ledelsesmæssigt ’go’ til dataudstillingen og afdække, at data er relevante, og at dataetikken er på plads.”
Christoffer er desuden aktuelt optaget af at snakke om geodata. Erhvervsstyrelsen har netop i år færdiggjort digitaliseringen af alle lokalplaner, så de ligger som åbne offentlige datasæt, og de bliver allerede downloadet flittigt. Christoffer fortæller: ”Der er jo stort potentiale i geodata generelt, og jeg er sikker på at disse digitaliserede lokalplaner har stor værdi for både virksomheder og for myndigheders sagsbehandling.”
Selvom der ikke er tvivl hos Christoffer om, at initiativ 5.1 og 5.2 i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi på sigt vil skabe vækst, er der nogle udfordringer: ”Tid og ressourcer er altid en udfordring, både når det handler om at udstille data og udvikle Smart City løsninger. Derfor er det også vigtigt for os at huske at fortælle de gode historier om, at man som myndighed kan få meget igen, hvis man prioriterer tid og ressourcer til opgaven. Myndighederne må gerne opleve, at de også selv får noget ud af at udstille data, og vi skal selvfølgelig gøre det så nemt som muligt for dem at komme i gang.”
Der er stadig et par år tilbage af strategiarbejdet, og der er masser at tage fat på for partnerskaberne. Selvom der allerede er mange ideer og store visioner for, hvordan partnerskaberne på sigt vil gøre en forskel for virksomheder, myndigheder og det danske samfund, er Christoffer meget interesseret i at få ideer, så som han slutter af: ”Vi er meget interesserede i gode ideer fra andre myndigheder og virksomheder, så man er meget velkomne til at kontakte os, hvis man har en kommentar eller en god ide”.