555-555-5555

Philip Heede: 10 år hos Esri

Philip Heede er Product Manager for ArcGIS Enterprise og holder oplæg på årets Danske Esri Brugerkonference. I 2006 skrev han sit afgangsprojekt som civilingeniør i samarbejde med Geoinfo og via en gammel bekendt tog det ene tilfælde det andet.

Han blev kaldt til jobsamtale hos Esri i Californien og kort efter flyttede han og hans kæreste, sig selv og alle deres ting mod vest. I januar i år fik han en mail om at han havde rundet sit 10-års jubilæum i firmaet. 

Af Mette B. D. Thygesen, artikel fra GIS i Aktion forår 2017

Da Philip og jeg endelig fanger hinanden på Skype til amerikansk frokosttid og dansk aftenstid, klinger hans danske ord og muntre snak klart igennem. Han er vant til at koordinere skypesamtaler på tværs af verden, så selvom vi i fællesskab konstaterer at det er lidt forvirrende, at man i Californien skifter til sommertid tre uger før vi gør i Danmark, så går det nemt. 
Philip har lovet at fortælle om sin tiårige rejse hos Esri, hvor han begyndte som nyuddannet dansk civilingeniør i informatik, og i dag, 10 år senere, er ledende product manager for udviklingen af ArcGIS Enterprise. Der var ikke noget i Philip’s uddannelse, der forudsagde at det lige præcis var geografiske data og GIS, som han skulle arbejde med, men flere tilfælde førte samme vej: ”Jeg har ikke geografibaggrund. Jeg er en it-fyr, som kender computere og sammen med en studiekammerat, endte vi med at skrive eksamensprojekt i samarbejde med Informi GIS (i dag Geoinfo Red.)” 
Samtidig med at han var optaget af sit eksamensprojekt, løb han på en studiekammerat, som foreslog at Philip skulle kontakte hans tidligere chef i et firma, som hed Esri. ”Det kendte jeg jo så fra Informi. Det var sjovt, at det faldt sammen. Så jeg sendte en, for mig at se, lidt tilfældig e-mail til min studiekammerats tidligere chef. Et par uger senere ringede telefonen og viste +1 på nummerviseren.”
Fra mail til job
Tanken om at flytte til udlandet og arbejde, var ikke fremmed for Philip. Han havde arbejdet et år i Vietnam og havde fået blod på tanden efter udlandet. Men han havde ikke regnet med, at det ville gå så hurtigt. Telefonopkaldet viste sig at være en ansat fra Esri’s HR-afdeling, som ville følge op på den e-mail, som Philip næsten havde glemt, at han havde sendt. 
Efter to telefoninterviews af 45 minutter, blev han tilbudt en flybillet til Californien, så han kunne komme til jobsamtale. Kort tid efter landede Philip i Redlands og skulle igennem en typisk Esri-interviewdag. En typisk Esri-interviewdag vil sige en 8-timers dag, hvor han skulle snakke med 6-8 mennesker i træk i 30-45 minutter med hver. Philip husker det som både omfattende og overvældende efter en lang flyvetur og med mange indtryk. 
”Kort efter at jeg kom hjem, blev jeg tilbudt et job, og så skulle der ske nogle ting. Først og fremmest skulle jeg jo have et eksamensbevis, som jeg stadig arbejdede på. Der skulle et diplom til for at få en arbejdstilladelse, og desuden skulle jeg snakke med min kæreste. Koner kommer med på et arbejdsvisum, men ikke kærester.” Philip griner, inden han fortsætter: ”Som min kone altid ruller øjne af, når jeg fortæller historien, så var der lige noget, der skulle være styr på. Men selvom hun ikke syntes, at frieriet var så romantisk, så ville hun heldigvis gerne med til USA, og vi er i dag lykkeligt gift og har to dejlige døtre.” 
Der gik 10 måneder, fra Philip takkede ja til jobbet, til papirarbejdet var i orden, flytningen organiseret og de kunne sætte sig i flyveren. I den mellemliggende periode blev han færdig med sin eksamen og arbejdede hos Informi GIS, indtil han skulle af sted.
Først syv år i Professional Services og så til Product Management
”Min første stilling hos Esri, var som konsulent i vores Professional Services afdeling, hvor jeg arbejdede i knap syv år. Jeg startede som udvikler på forskellige projekter og blev sidenhen teknisk leder. Det betød, at jeg havde det tekniske ansvar for de projekter, jeg var involveret i og derudover underviste jeg nu og da på vores interne tekniske workshops.” 
Igennem de syv år i Professional Services samarbejdede Philip med Product Management og udviklingsafdelingen. I 2013, da han gik og overvejede, hvor karrieren skulle bevæge sig hen, viste der sig en ledig stilling i netop denne afdeling. Så efter syv år som konsulent og teknisk projektleder på mange forskellige kortere projekter, flyttede Philip over til at være en del af Product Management. Her skulle han være med til at udvikle softwaren i ArcGIS Server. ”Et års tid efter at jeg startede i afdelingen, blev jeg leder af Product Management holdet for ArcGIS Server – nu ArcGIS Enterprise - og det er jeg endnu.”
I sin nuværende stilling har Philip blandt andet været med i hele processen omkring at omdøbe ArcGIS Server til ArcGIS Enterprise og diskutere hvorfor, hvordan og hvad ændringen betyder. Ikke kun på den tekniske side, men også i forhold til at overveje nye funktioner, hvordan produktet skal sælges, omtales og så videre. 
”Det har været en interessant udvikling, at gå fra at være meget dybt teknisk til i dag at arbejde mellem teknisk udvikling og forretningssiden, og skulle sørge for, at det vi udvikler også kan sælges på en fornuftig måde.” 
Philip fortæller, at det ofte kan være en udfordring at skabe forståelse mellem den tekniske side og forretningen, og at der pudsigt nok, er mange europæere ansat som bindeled imellem disse to dele. Han kan selv mærke, at hans danske ingeniøruddannelse kommer til ham gavn, i og med at han ikke kun har lært teori, men også har lært at snakke sammen med forskellige mennesker. ”Det har stor værdi og er en stor del af min succes i den her stilling.” 
Henter relevante data fra andre kilder
De smågriner lidt ved spørgsmålet om, hvor langt de er i deres GIS og digitaliseringsarbejde: ”Vi er kun lige begyndt. I første omgang fokuserer vi på at få digitaliseret det, som er forventeligt, at vi som brandmyndighed har overblik over, såsom brandhaner, nøglebokse, brandmandselevatorer, brandstiger, gaskort, skumdepoter, overrislingsanlæg osv.” siger Nikolaj og fortsætter: ”Ja, der er stadig mange vigtige projekter og det fungerer godt, at vi strukturerer de mange data ved hjælp af GIS, og at det derved er de geografiske positioner, som er udgangspunktet.”
Esri’s struktur og Phlips arbejdsopgaver
Philip forklarer, at Esri strukturerer udviklingen af softwaren omkring fem primære grupper:
  • ArcGIS Desktop (ArcMap – ArcGIS Pro) 
  • ArcGIS Online
  • ArcGIS Enterprise (tidligere ArcGIS Server)
  • Apps
  • Udviklerværktøj
Hver afdeling består af tre grupper: Udviklerne, som skriver koden til softwaren, ingeniørerne, som laver dokumentation, tests og alt det rundt om udviklingen, som skal til for at produkterne kan sælges og til sidst Product Management. 
Det er her Philip er leder for Product Management af ArcGIS Enterprise og derved har interne og eksterne ansvarsområder. Som internt fokus har han ansvar for at udvikle og fokusere på visionen for ArcGIS Enterprise, prioriteringen af udviklingsområder og hvilken retning produktet skal udvikle sig. Desuden har han et eksternt fokus, som handler om at præsentere produktet for kunder og distributører i hele verden og få feedback fra kunderne tilbage til udviklerne.
Men den allervigtigste opgave i hans stilling er, forklarer han: ”Diskussionen af prioriteringen af fremtidige udviklinger. Vi har hundredevis af udviklere, henover Esri’s udviklingsafdelinger. De skal arbejde på det, som er vigtigst, det som er strategisk for os som firma, og det som der er kunder, der efterspørger. At være med i den diskussion, er en af de vigtigste arbejdsopgaver for mig.”
Netop i forbindelse med frigivelsen af ArcGIS Enterprise 10.5, har Philip brugt rigtig meget tid på at rejse rundt i verden og fortælle om de nye store ændringer og samtidig på at skabe en ens forståelse af det nye produkt og implementeringen af det. Det har været spændende og omfattende, men nu ser han frem til god lang familieferie i Danmark i maj, hvor han undervejs skal holde oplæg og workshops på årets danske Esri Brugerkonference. 
GIS og Philip i dag
Det var forskellige tilfælde, der gjorde at Philip blev ansat hos Esri og at hans arbejdsområde er GIS. Men han er dybt optaget og fascineret af sit arbejde: ”For nogen it-folk er GIS blot data med lokation. Men det er mere end det. Det er ikke bare data, men hvad du kan gøre med de data, og hvad du kan svare på med de værktøjer, som du har med GIS.”
Philip fortæller, at der stadig er utrolig mange mennesker, som arbejder med klassisk GIS, og bruger store dele af deres arbejdstid på at skabe og vedligeholde data i desktop software. Men i de sidste år er der desuden sket en enorm udvikling i, hvad disse data bruges til. 
”Der er også sket en demokratisering af GIS. I dag kan alle arbejde med det i modsætning til tidligere og man behøver ikke være GIS-uddannet. Man kan endda bruge det på sin iPhone og online uden at have installeret noget på sin computer.
Philip fortæller, at Google Maps gav et voldsomt skub til Esri, da det kom frem, fordi det var simpelt at bruge for menig mand, og det illustrerede, hvad geografiske data kan bruges til. På den måde satte Google Maps gang i Esri, og i dag snakker man meget om, hvad ikke-GIS folk kan bruge GIS til.  
”Det er en sjov og interessant udvikling for mig som it-mand. Vi vil gerne udbrede hvad vi kan, men meget få uden for GIS-verdenen ved, hvad det er. Det er vores forhåbning, at vi på sigt vil kunne slippe for den første times forklaring, når vi møder nye kunder. Men i den brede offentlighed har ingen hørt om os, og folk ved ikke, hvad GIS er, så der er et stykke endnu”. 
Hvor bevæger Esri sig hen?
I de sidste år har Esri fokuseret på to brugergrupper. Dels de loyale og passionerede brugere, som er de traditionelle GIS-folk og dels den større gruppe af mennesker, som ikke har nogen GIS-forudsætninger. 
Til de traditionelle brugere er der postet enorme ressourcer i at udvikle ArcGIS Pro, som er en gennemgribende opdatering af ArcMap. ArcMap har imponerende nok haft den samme kerne i næsten 20 år. Det var en god platform, som har holdt længe, men nu har den fået en tiltrængt opdatering. 
Til den anden brugergruppe, dem, som ikke arbejder med GIS i forvejen og ikke nødvendigvis har samme passion omkring geografiske data, er ArcGIS Online en fantastisk ny mulighed. Via ArcGIS Online kan alle i dag tilgå data og analyseværktøjer på nettet. Eksempelvis fremhæver Philip, at man helt uden GIS-forudsætninger kan bruge Story Maps som et præsentationsværktøj. 
”Men når vi hos Esri gerne vil ramme de meget forskellige kundegrupper, kan det være en udfordring at ramme de rigtige mennesker med den rigtige kommunikation og produkter. Så det bliver en kunst og en udfordring for Esri i de næste år, at blive ved med at prioritere, udvikle og kommunikere i begge retninger.”
Der kan virke langt fra Esri’s store visioner om en grønnere verden og kæmpestore software pallette, til en konkret udfordring med at effektivisere hjemmeplejens ruter i en dansk kommune. Men Philip er ikke i tvivl om, at der er stor brug for Esri’s software i fremtiden og for mennesker, der kan arbejde med geografiske data og afrunder aftenens interview: 
”Selvom vi stoppede med at spørge kunder, hvad de gerne ville have, ville vi kunne udvikle i fem år mere. Der er hele tiden enorme lister af forslag til nye udviklingsprojekter, og der er konstant brug for prioritering. Hvad er vigtigst, og hvad gavner hvem? Og så udvikler teknologien sig så enormt hurtigt, at der hele tiden bliver nye muligheder, og det er svært at lave en præcis udviklingsplan for mere end 18 måneder ud i fremtiden.”

Mere information?

Ring på +45 39 96 59 00, eller skriv et par linjer. 
Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Kontakt mig

De oplysninger du afgiver, håndteres i henhold til vores persondatapolitik. Ved at klikke her, accepterer du dem.

Share by: