Først syv år i Professional Services og så til Product Management
”Min første stilling hos Esri, var som konsulent i vores Professional Services afdeling, hvor jeg arbejdede i knap syv år. Jeg startede som udvikler på forskellige projekter og blev sidenhen teknisk leder. Det betød, at jeg havde det tekniske ansvar for de projekter, jeg var involveret i og derudover underviste jeg nu og da på vores interne tekniske workshops.”
Igennem de syv år i Professional Services samarbejdede Philip med Product Management og udviklingsafdelingen. I 2013, da han gik og overvejede, hvor karrieren skulle bevæge sig hen, viste der sig en ledig stilling i netop denne afdeling. Så efter syv år som konsulent og teknisk projektleder på mange forskellige kortere projekter, flyttede Philip over til at være en del af Product Management. Her skulle han være med til at udvikle softwaren i ArcGIS Server. ”Et års tid efter at jeg startede i afdelingen, blev jeg leder af Product Management holdet for ArcGIS Server – nu ArcGIS Enterprise - og det er jeg endnu.”
I sin nuværende stilling har Philip blandt andet været med i hele processen omkring at omdøbe ArcGIS Server til ArcGIS Enterprise og diskutere hvorfor, hvordan og hvad ændringen betyder. Ikke kun på den tekniske side, men også i forhold til at overveje nye funktioner, hvordan produktet skal sælges, omtales og så videre.
”Det har været en interessant udvikling, at gå fra at være meget dybt teknisk til i dag at arbejde mellem teknisk udvikling og forretningssiden, og skulle sørge for, at det vi udvikler også kan sælges på en fornuftig måde.”
Philip fortæller, at det ofte kan være en udfordring at skabe forståelse mellem den tekniske side og forretningen, og at der pudsigt nok, er mange europæere ansat som bindeled imellem disse to dele. Han kan selv mærke, at hans danske ingeniøruddannelse kommer til ham gavn, i og med at han ikke kun har lært teori, men også har lært at snakke sammen med forskellige mennesker. ”Det har stor værdi og er en stor del af min succes i den her stilling.”