”Det fungerede fint de første år. Men efterhånden begyndte forskellige kort at hobe sig op med forskellige datasæt og i forskellige versioner, så det blev svært for folk at finde rundt i. Én ting er, at jeg kan huske det, fordi jeg sidder med det hele tiden. Men, hvis man, som mine sagsbehandler-kollegaer, kun bruger kortene et par gange om året, så er det ikke til at huske, hvilken version, der er den rigtige fra gang til gang,” siger Jørgen.
Da Jørgen skulle på barsel, havde han brug for at lave et kort, som sagsbehandlerne selv kunne bruge, imens han var væk. Løsningen var oplagt: ”Den nemme løsning var at lave en applikation i form af at interaktivt webbaseret kort, som sagsbehandlerne fik adgang til. I kortet skulle der ligge en række relevante datasæt og det gav også mening at lade nogle historiske versioner af data være tilgængelige. For eksempel bliver sejlruter opdateret en gang imellem, og idet at de gamle ruter fortsat ligger i kortet med en dato på, kan man se, hvordan ruterne har udviklet sig. Den slags data kan forklare sammenhængen, hvis man undrer sig over at et gammelt vindmølleområde ser ud, som det gør.”