555-555-5555

Logan Hardison: 

Associate Director hos Esri siden 1980 

Logan Hardison og Jack Dangermond mødte hinanden første gang i en lufthavn på vej hjem fra Venezuela. Flyet, som skulle bringe dem hjem til jul, var aflyst. På det tidspunkt var Jack godt i gang med de tidlige GIS-baserede planlægningsprojekter hos Esri og Logan var optaget af enorme vandkraftprojekter i Venezuela. Et par år senere tog Logan kontakt til Jack, og blev kort efter en del af Esri som administrativ leder med den lidt særlige titel ”Associate Director”. Titlen er i dag den samme, men arbejdspresset er markant mindre end for år tilbage. 

Af Mette B. D. Thygesen, GIS i Aktion forår 2020

Esri’s årlige User Conference er i fuld gang i San Diego med knap 20.000 deltagere. Solen står højt på himlen og Logan Hardison har sagt ’ja’ til et interview med GIS i Aktion, hvor han vil fortælle om Esri’s, Jack Dangermonds og sin egen historie, som har været tæt forbundet i 40 år. Fire årtier, hvor Esri har udviklet sig fra et lille ambitiøst projektbaseret firma til en verdensomspændende softwarevirksomhed. Interviewet foregår i et mødelokale på Hotel Hilton og Logans kone sidder i nærheden og venter. 
Logan Hardison voksede op i en lille by, Santa Paula, 120 mil fra Redlands i Californien, hvor Esri’s hovedkvarter ligger. Familien var landmænd og Logan uddannede sig som civilingeniør. Selvom Logans hovedbeskæftigelse i mange år har været hos Esri, han et lille landbrug sammen med sin kone, hvor han dyrker avokadoer og citroner. 
Et tilfældigt første møde 
Første gang Logan Hardison og Jack Dangermond mødte hinanden var i en lufthavn. Logan var på vej hjem fra et stort vandkraftprojekt i Venezuela. ”Vi sad i lufthavnen, da det viste sig at det lokale fly var aflyst, så jeg kiggede rundt på folk og sagde: ’Jeg tror, at jeg vil leje en bil og køre til Ontario (lufthavnen i nærheden af Redlands). Er der nogen, der vil med?’ En mand svarede ’Yes’ og det var første gang at Jack og jeg mødte hinanden,” fortæller Logan. 
I løbet af den lange køretur fik de god mulighed for at snakke og fandt ud af at de havde mange fælles bekendte. Da de ankom til kontoret i Redlands, gav Jack en rundvisning og fortalte om deres arbejde. Logan hilste på Laura, Jacks hustru, som var medstifter af virksomheden og derefter skiltes de, kørte hjem og holdt jul. 
Logan blev en del af Esri
To år senere, var Logans kontrakt ved at udløbe i Venezuela, hvor han arbejdede som projektleder. Da han skulle finde ud af, hvad han nu ville, ringede han til Jack, som svarede: ”Interessant, at du ringer netop nu. Jeg har lige solgt tre turnkey GIS-systems (altså samlede systemer bestående af hardware og software). Tre salg i træk tyder på, at der er business i det her. Måske er det noget, som vi skal gøre mere af?” Logan havde på det tidspunkt både ingeniørerfaring og ledelseserfaring at bidrage med, så Jack sagde: ”Hvorfor kommer du ikke og er med?” 
Logan tager en slurk af sin kaffe, mens han med et skævt smil fortsætter: ”I øvrigt blev den tilgang vores standard igennem årene: Første gang prøver man noget af, og når det har virket tre gange, så kører vi med det.”
Vektor kontra gridceller
Da Logans kontrakt i Venezuela kort efter udløb, begyndte han hos Esri og har siden sommeren 1980 været en del af hjørnestenene i virksomheden. På det tidspunkt, hvor Logan kom med, var Esri på mange måder et projektbaseret firma, som arbejdede med digital kortlægning og analyse. Disse tidlige projekter resulterede i vigtige software teknologier og metoder og dannede grundlag for det, som senere blev kaldt Geografiske Informationssystemer (GIS). 
”Da jeg begyndte hos Esri, blev jeg nødt til at lære om digital kortlægning. Der er to måder at opbevare, udstille og analysere digitale kortdata: Gridceller (raster) og vektorer (prikker, linjer og polygoner). Rastermetoden blev brugt til satellitbilleder, med billeder, som er delt op i pixels eller i rektangulære celler. Når man skal arbejde med store mængder gridceller, kræver det rigtig meget computerkapacitet, hvilket vi ikke havde dengang,” forklarer Logan og fortsætter: 
”Den anden metode går ud på at forenkle komplekse kort til vektor ved at reducere alt på kortet til punkter, linjer og polygoner, som en form for digital kortlagsanalyse. Det er en teknik, som byplanlæggere havde brugt i analog form længe, hvor de tegnede geografiske funktioner på gennemsigtige plastikkort. For eksempel kunne de tegne bygrænser på det ene, veje på det andet, landområder på det tredje osv. Plastikkortene lagde de oven på hinanden og på den måde kunne de få øje på mønstre og sammenhænge. Med udgangspunkt i den tilgang, kunne man i stedet for at arbejde med kvadrater, arbejde med polygoner. Det vil sige de arealer, som bliver synlige i det nederste lag, hvor man ser bort fra veje, grænsestreger og lignende og i stedet siger: I det her areal er alt blåt.” 
Ved gridcelle-metoden arbejder man med celler, hvor polygonerne har irregulære grænser, mens man ved vektormetoden derimod beskriver polygoner som et areal med attributter. Ved at bruge vektormetoden og digitalisere polygoner, kunne Esri opbevare og analysere store mængder information med meget mindre computerkraft. 
Nogle af de første vigtige projekter
Ifølge Logan brugte Esri i begyndelsen disse vektordata-metoder til naturressource- og arealanvendelsesprojekter. I den sammenhæng udviklede Esri en ny slags integreret kortlægningsteknik, som de kaldte ITUM (Integrated Terrain Unit Mapping). Det gik ud på at skabe homogene kortenheder, hvor alle polygonattributter er de samme. Når disse kort blev digitaliserede som vektor kunne de blive brugt til mange typer af analyser.” 
En af Esri’s første software-kontrakter var at udvikle noget software, som kunne kreere, analysere og kortlægge vektordata. Han kaldte det PIOS, Polygon Integrated Overlay System. Denne kontrakt gjorde det muligt at skabe firmaets første software system var med San Diego i Californien. Efterfølgende udførte Esri mange miljø- og arealanvendelsesprojekter ved hjælp af PIOS, hvilket var nogle af de tidlige eksempler på digital kortlægning og geografiske analyser.
Et andet vigtigt arbejdsområde for Esri på det tidspunkt, var båret af at der opstod et behov for at undersøge de miljømæssige effekter af kulmine-industrien. Dengang, var der nogle stater, der oplevede problemer med forladte kulminer, som var i fare for at bryde sammen. Derfor havde den føderale regering og en række stater behov for at identificere de forladte miner og udpege områder, hvor man ikke skulle etablere miner af miljømæssige hensyn. I den forbindelse solgte Jack systemer til staterne Kentucky, Utah, Alaska og Illinois. Systemer, som bestod af kortlægning og software, der på mange måder var, hvad vi i dag vil kalde GIS-systemer. 
Associate director
Disse projekter var i gang, da Logan ringede til Jack i 1980, og Jack fortalte om de tre systemer, han havde solgt. Jack havde brug for en til at hjælpe med den administrative ledelse i Esri. Logan smiler og fortæller: ”Da Jack tog mig med rundt for at præsentere mig første gang, spurgte han: Hvad skal jeg kalde dig? Jeg svarede; Hvad med ”Associate Director”? Og det har jeg så heddet lige siden.” Logan smågriner lidt over den lidt upræcise titel og funderer videre: ”Og hvad ligger der så i det? Tja…That depends.” 
Siden 1980 har Logan været en del af Esri med medarbejdernummeret 176 og løst mange forskellige opgaver. Logans rolle var at lede administrationen, hvilket inkluderede at holde øje med omkostninger og projektkoordinering: ”Da jeg blev en del af Esri, var der 35 mennesker og en stor del af de ansatte havde til opgave at konvertere håndtegnede kort til digitale kort ved at sidde prikke kortets linjer.” En af Logans allerførste arbejdsopgaver var at få overblik over udgifter til firmaets computer-brug: ”Vi vidste ikke præcis, hvor meget vi brugte på hvert projekt og fordi vi lejede computerplads, var det vigtigt for forretningen at skabe et overblik og analysere kostprisen på vores computerforbrug.”
1981: Scott Morehouse kom med
I 1981 hyrede Jack, Scott Morehouse, som dengang var ansat på Harvard University. Da Scott kom med, ledte han udviklingen af Esri’s software til et produkt i form af et fuldt Geografisk Informationssystem som kunne arbejde med vektor-GIS-data og fik navnet ArcInfo. Med ArcInfo var det basale system på plads og ArcInfo transformerede Esri fra en projektbaseret virksomhed til en softwareudviklings-virksomhed. Logan tilføjer: ”Men selvom vi havde ændret vores fokus fra projekter til softwareudvikling, fortsatte vi med at udføre projekter for kunder. Dels for at bevise at vores software virkede og dels for fortsat at få input til udviklingen af ArcInfo.”
Scott Morehouse var en meget vigtig nøgle til softwareudvikling hos Esri: ”Scott havde et fantastisk blik for at designe god software arkitektur. Hans filosofi var at hvis vi kunne købe og integrere færdige produkter, var der ingen grund til at vi selv skulle udvikle det.” 
Logan citerer en af Scotts yndlingssætninger: ‘If we can by it, then we won’t be building it.’ Logan uddyber: ”Udviklingen af GIS-software var rigeligt komplekst i sig selv, så hvis andre kloge mennesker kunne udvikle noget godt, så var det bedre at betale for at integrere deres evner, end at udvikle vores eget. Derfor inkorporerede vi en række små dele tredjeparts-software, som vi købte af andre virksomheder.  
Skovfolkene var de første (og de nemmeste) ArcInfo-kunder
En af de første ArcInfo-kunder var ’New Brunswick provincial government’s department of Forestry’. Det begyndte ved at de hyrede Dr. Roger Tomlinson, som testede forskellige muligheder, hvor Esri’s system vandt en benchmark-test. Det canadiske bureau var vant til at arbejde og planlægge med geografiske informationer, når de arbejdede og koordinerede de enorme landarealer, som de havde ansvar for. Logan forklarer: ”Derfor var det at arbejde med GIS som en leg for dem. Det var som om, at vi blot gav dem noget, som automatiserede det, som de plejede at gøre manuelt.” 
Logan fortæller: ”Da jeg efter nogle år spurgte en anden skov-kunde, hvordan det gik med at bruge GIS-systemet, sagde de: ’Well… We got it. We used it, It works fine.’ På den måde var det lige ud af landevejen med skovfolkene. De var de nemme kunder, som bare gik i gang med at arbejde. Senere måtte vi i arbejdet med andre brancher erfare, at vi havde brug for at lære meget mere om, hvordan folk driver forretning.”
Bedre viden giver bedre beslutninger
Jacks mantra er: ’Bedre information, bedre viden, bedre beslutninger.’ Den tilgang er nedfældet i Esri’s vision, som er at udvikle fremragende software, der hjælper vores brugere med at gøre deres arbejde bedre og på samme tid kan gøre verden bedre og mere bæredygtig.
Surfer på teknologiens udvikling
Jack Dangermond følger meget nøje med i den teknologiske udvikling og vurderer, hvilken betydning den har for Esri’s softwareudvikling. Dette teknologifokus har været meget vigtig for Esri’s succes. ”Vi har tit brugt analogien, at vi surfer: Hvis man læner sig for meget tilbage, så kommer man ikke fremad. Hvis man læner sig for meget frem, så kommer man ind i bølgen og bliver knust. Så det gælder om at balancere. Man skal være meget opmærksom og forsigtig, når man holder øje med teknologi.” forklarer Logan og fortsætter: ”Vi har redet på mange bølger af teknologisk innovation. For eksempel hoppede vi et stort skridt frem, da farveskærmene kom. Inden da var skærmene pladskrævende, dyre og i sort/hvid. Men så kom Tektronix med smukke farveskærme.” 
Logan fortæller, hvordan farveskærmene betød en stor positiv forandring i arbejdet med digitale kort. Sidenhen kom der arbejdsstationer, hurtigere computere, mindre computere og alle disse teknologiske udviklingsspring gjorde det muligt fortsat at udvikle Esri’s software. ”Da jeg kom med i Esri, havde vi computere så store som vaskemaskiner, der stod i et udstyrsrum på størrelse med det her rum.” Logan peger rundt i det store mødelokale og fortsætter: ”I dag er der mere hukommelse, computerkapacitet og forbindelse i en smartphone, end vi havde i hele virksomheden den gang. Og derudover er vi jo i en situation i dag, hvor vi med internettet og cloud-teknologier har en ultimativ computerkraft til rådighed fra Microsoft, Amazon osv.” 
Distributør-strukturen begyndte tidligt
Esri var tidligt en international orienteret virksomhed og nogle af de allerførste brugere af Esri’s software var i Tyskland, Japan og Australien. Disse tidlige kunder var serviceorganisationer, som servicerede andre. De var i den forstand nogle af de første distributører for Esri. En dag vandrede den tyske distributør ind på kontoret med en check på 5000 dollars, som han havde fået ved at sælge en tidlig version af Esri’s software til et ledende universitet. Jack sagde: ”Well, well. Det virker som en god forretning det her.” og på den måde begyndte distributør-organiseringen og groede videre derfra. 
Logans rolle: Før og nu
I dag arbejder Logan mere sammen med Laura Dangermond, end med Jack. Da tingene i sin tid begyndte at udvikle sig, sagde Scott Morehouse på et tidspunkt: ”Jeg vil ikke håndtere computere. Det må du klare Logan. Du må fikse aircondition og holde styr på at computerne virker. Jeg vil arbejde med software.” Så Logan tog sig af mange forskellige opgaver i de første år. 
”Jeg tog mig af den smule IT, vi havde i begyndelsen og var indblandet i alt fra kontrakter til økonomi. Vi havde ikke meget i overskud, så vi måtte få tingene til at fungere for færrest mulige ressourcer. Vi lånte fra andre og udformede for eksempel de første kontrakter med udgangspunkt i nogle kunders tekster. Først senere hyrede vi vores egen advokat, en kvinde, som var meget dygtig til kontrakter og efterhånden som Esri blev større og forretningen udviklede sig, fik vi ansat dygtige mennesker, som vidste, hvad de lavede i forhold til økonomi, kontrakter med mere, hvilket gjorde det muligt for os at vokse fra en lille gør-det-selv organisation til den virksomhed, som Esri er i dag.” 
Store udfordringer i fremtiden
”Hos Esri tror vi på, at en vores største fælles udfordringer lige nu er, at vi ikke har særlig meget tid til at gøre en forskel for planeten. At redde planeten er ikke blot ”nice to do”. Det er afgørende, at vi bruger den viden og de værktøjer, vi har, til at gøre en forskel for klima, miljø og naturen.”
En stor del af Logans familie er landmænd. Han fortæller at de før i tiden mistede en høst hvert 20. eller 30. år, men at de i løbet af de seneste fire år har mistet 80% af en høst, to gange, på grund af heden. ”Den globale opvarmning er her. Vi ved det og for halvandet år siden havde vi Californiens andenstørste brand. Den kom lige til grænsen af vores ejendom fra to sider. Den brændte min nevøs hus ned til grunden en mil væk og 70% af hans træer. Og 10 mil væk brændte den 30 % af min søsters træer væk. Så den globale opvarmning er her og tiden er kort for løverne, gorillaerne, elefanterne, tigerne, orangutangerne og for de mennesker, som lever i byen, der kommer til at lide, når det bliver meget varmt om sommeren, de lavtliggende øer og koralrevene.”
GIS-eksperter er vigtige 
Logan mener, at GIS-folk har en særlig og vigtig rolle med deres kompetencer: ”Jorden har behov for, at vores brugere benytter den indflydelse og de kompetencer, som de har, til at gøre en forskel. Man siger ofte, at et billede er mere værd end 1000 ord. Men billeder kombineret med kort kan være endnu mere værd. Hvis vi eksempelvis kombinerer et billede af en isbjørn, som plasker rundt i vandet med et kort, der illustrerer, hvor og hvor mange isbjørne, der er påvirkede af det. Så bliver det et meget stærkt kommunikationsværktøj.
I verden er der studerende, der protesterer og marcherer for fremtiden og mod global opvarmning. De har de rigtige ideer, men de mangler værktøjerne og det kan vores brugere hjælpe med. De kan bidrage med kort, visualisering af data, formidle viden og på den måde påvirke politik og skabe forandringer. 
Brancheskift – men egentlig samme type arbejde
Logan filosoferer over sit skifte til Esri i 1980: ”Før Esri arbejdede jeg på billion-dollar-projekter; dæmninger, vandkraftværker og udlægningen af rørledninger til transport af enorme mængder vand. Der kunne være 20.000 mand, som arbejdede på sådan et projekt, hvor jeg ledede et team på 20 projektledere. Så da jeg blev en del af Esri var det både et brancheskift og et skift til en meget mindre virksomhed. Men jeg lavede egentlig det samme. I livet der satser man på en virksomhed, uanset en virksomheds størrelse. Cifrene betød ikke så meget og jeg har altid nydt at arbejde hos Esri.” 
Fremtiden
Efter mange år, hvor Logan har været indblandet i meget forskelligt, er han i dag en del af nogle få afgrænsede projekter. Logan smiler og konstaterer: ”Så min rolle er gået fra, at jeg før lavede lidt med alting, til at jeg i dag laver en del med meget få ting. Og det er som det skal være. Jeg synes, at det er tid for den nye generation.”
Og hvad byder fremtiden på for Logan? Han skal lave lidt mere med Esri, selvom det bliver mindre og mindre. Privat drømmer han om at bruge mere tid på sit landbrug. Sønnen kalder det hans hobby, fordi hans 20 hektar er småt sammenlignet med et gennemsnitligt landbrug i Californien. Men der er meget godt at tage sig til. Logan nyder at læse, være i haven, har tre børn og otte børnebørn, er glad for naturen og optaget af, at vi som verdenssamfund skal gøre en indsats for at passe på vores klode, klima og dyreliv. 
Stolthed og glæde ved arbejdet
At følge Esri’s udvikling har været fantastisk og Logan har sat pris på at kunne give folk mulighed for at udvikle sig og se, hvad de kan drive det til, som han runder af: ”At bygge en organisation har været sjovt og alle udfordringer værd. Og det med mennesker, det har min kone lært mig, så jeg er blevet bedre til det efterhånden.” 
Logan er tit blevet spurgt, hvorfor han arbejder hos Esri og han er ikke i tvivl: ”Arbejdet er meget tilfredsstillende. Der er så mange interessante mennesker, som gør meningsfulde ting. Teknologien udvikler sig og det er inspirerende at se, hvad vores brugere laver. Jeg er stolt af at være en del af dette netværk. Jeg har besøgt mange Esri-brugere over hele verden og det er altid fantastisk og hjertevarmende at opleve det enorme ansvar, som vores brugere tager med deres arbejde.”
Læs mere om Esri's historie

Logan Hardison

Associate Director hos Esri
Uddannet civilingeniør
Logan har siden 1980 været en af de mest centrale figurer hos Esri sammen med blandt andet Scott Morehouse og Jack & Laura Dangermond.
Bor i Redlands med sin hustru, som han har tre børn og otte børnebørn sammen med. 

Mere information?

Ring på +45 39 96 59 00, eller skriv et par linjer. 
Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Kontakt mig

De oplysninger du afgiver, håndteres i henhold til vores persondatapolitik. Ved at klikke her, accepterer du dem.

Share by: