555-555-5555

SkoleGIS:

GIS-teknologi som en del af geografiundervisningen

Geografisk forståelse er en af nøglerne til at løse verdens udfordringer og med projekt SkoleGIS får folkeskoler og gymnasier gratis adgang til ArcGIS Online, og på www.skolegis.dk ligger de første opgaver og vejledninger klar til at blive brugt i geografiundervisningen. 

Fra GIS i Aktion efterår 2017

I mange år har det været svært at arbejde med GIS-teknologi, hvis man ikke var uddannet til det. Men, de seneste års teknologiske udvikling, har betydet at GIS (Geografiske Informationssystemer) er blevet mere brugervenligt. Samtidig har Esri lanceret ArcGIS Online-platformen, hvor både data og geografiske analyseværktøjer er nemt tilgængelige, hvis blot man har en computer og en internetforbindelse. Det skal landets skoleelever have glæde af. 
Projekt SkoleGIS
Siden august 2017 har Esri stillet ArcGIS Online platformen gratis til rådighed for Danmarks folkeskoler og gymnasier, og i den forbindelse startede projekt SkoleGIS. Projektet er støttet med midler fra Undervisningsministeriet og drives af Geoinfo, som jævnligt er i dialog med Geografforbundet og Geografilærerforeningen om undervisningsmaterialerne. 
Hos Geoinfo, som dansk distributør af Esri-software, er Jesper Fogt Nielsen i øjeblikket optaget af at fortælle landets skoler om projekt ”SkoleGIS”, som er en samlet pakke af adgang til Esri’s online platform, kortproduktion, analyser, applikationer, videoer, vejledninger, skoleopgaver og workshops for lærere. Jesper er SkoleGIS Konsulent hos Geoinfo og tovholder for projektet og fortæller: ”Med SkoleGIS får eleverne et værktøj til at indsamle, bearbejde og præsentere data, der er opdateret og som stammer fra den virkelige verden.”  
En sidegevinst er at elevernes it-færdigheder og digitale dannelse styrkes, og at eleverne lærer at arbejde med store datamængder og tage kritisk stilling til højaktuelle problemstillinger. Der er allerede en del erfaringer med SkoleGIS i Tyskland, England og USA, som viser at ArcGIS Online kan tilpasses og anvendes i 7.-9. klasse og at det giver mening og er interessant for skoleeleverne.
Verdensforståelse i klasselokalet 
Jesper Fogt Nielsen mener, at geografi handler om at forstå og interessere sig for verdens store udfordringer: ”Geografi handler om at undersøge og forstå vores omgivelser. Både i forhold til hvad der sker på hjemegnen, og i forhold til hvad der sker ude i den store verden. I takt med at globaliseringen gør verden mindre, får globale udfordringer større indvirkning på lokale forhold. Det er for eksempel når strukturelle forandringer i Kinas økonomi indvirker på isens afsmeltning i Grønland, eller når havneområdet i Hornbæk oversvømmes på grund af øgede mængder nedbør, som det var tilfældet under stormen Egon i januar 2015.” 
Et begreb som ”bæredygtighed” sætter dagsorden rigtig mange steder, eksempelvis når snakken falder på politiske bevægelser som Alternativet, eller når man skal vælge sit kød i supermarkedets køledisk. Det er når vi diskuterer klimaforandringer, nordkoreanske missiler, økologisk kontra konventionelt landbrug, drikkevandskvalitet, energiforsyning, kriminalitet, flygtningestrømme og kulturelle sammenstød og det er alt sammen eksempler på globale dagsordner, der sætter præg på lokale initiativer og influerer på vores ”bæredygtige” hverdagsliv. 
Alle disse temaer kan man arbejde med og blive klogere på ved hjælp af geografiske analyseværktøjer, og efterhånden vil der komme flere og flere opgavebeskrivelser på www.skolegis.dk, som er lige til at printe ud og bruge i undervisningen. For at kvalitetssikre opgaverne, samarbejder Geoinfo med Geografforbundet og Geografilærerforeningen. Ved didaktisk sparring er målet at sikre en sammenhæng mellem opgaverne i SkoleGIS, og de læringsmål og kompetenceområder der findes i geografifaget. 
”Som en del af processen med udarbejdelse af undervisningsmaterialer og vejledninger tager vi ud på skoler for at afprøve vores materialer. Vores målsætning er at udvikle et katalog af undervisningsmaterialer som er frit tilgængelige online blandt andet via materialeplatformen.dk og på vores egen hjemmeside og allerede nu kan man se de første opgavebeskrivelser på www.skolegis.dk” Fortæller Jesper Fogt Nielsen. 
Alle kan forholde sig til et kort
GIS er software der visualiserer vores rumlige tænkning og dermed medvirker til at øge vores forståelse af komplekse sammenhænge. Ved at anvende kort tager GIS afsæt i en genre, som de allerfleste mennesker har kendskab til. Det kan være børn, der tegner skattekort, når man tager liftkortet op af lommen på skiferien eller når atlasset hives frem i folkeskolens geografitimer. 
I GIS er kortet en fælles reference som de fleste på en eller anden måde kender til og med GIS-teknologien bliver kortet dynamisk. Det betyder, at det kan kombineres med andre kort, som kan analyseres med andre data, diagrammer, databaser og multimedier. Med SkoleGIS kan eleverne visualisere aktuelle data og får med teknologien også værktøjet til at bearbejde og forstå mønstre og sammenhænge mellem komplekse fænomener. Et konkret eksempel kunne være et kort, hvor eleverne kan tænde og slukke for et datalag med de tektoniske pladegrænser, og sammenligne dette med et datalag af vulkanernes placeringer. Visualiseringen giver anledning til at undersøge, hvorfor vulkaner er positioneret på pladernes grænser.
Som Jesper fortæller: ”Hvis vi som befolkning for alvor skal gøre noget ved de globale udfordringer, er det helt essentielt, at vi som minimum har forståelse for, hvordan disse komplekse problemstillinger og mønstre hænger sammen. Det er lige præcis her at SkoleGIS kan gøre en forskel, og løfte niveauet for rumlig tænkning hos skoleelever i folkeskolen og gymnasiet.” 
Et netværk af GIS-ambassadører
For at gøre det lokalt og nemt at få hjælp til at arbejde med GIS i undervisningen, er en del af projektet at oprette et netværk af GIS-ambassadører, som har lyst til at hjælpe ude på skolerne med at integrere GIS i undervisningen. Geoinfos oplæg er at samarbejdet mellem lærere og GIS-ambassadører bliver forankret i undervisningsmaterialet som et fælles udgangspunkt, og de første har allerede meldt sig til netværket. 
Hvis man har lyst til at være GIS-ambassadør, eller blot er blevet nysgerrig efter at vide mere om SkoleGIS, kan man læse mere på www.skolegis.dk eller skrive en mail til Jesper Fogt Nielsen hos Geoinfo på jesperfn@geoinfo.dk og bliv en del af netværket. 

SkoleGIS

Hvad er SkoleGIS
  • Adgang til ArcGIS Online platformen (gratis GIS-software)
  • Gratis undervisningsmaterialer på www.skolegis.dk 
  • Projekt som er støttet af Undervisningsministeriets udlodningspulje
  • Øvelser udarbejdet i samarbejde med Geografforbundet og Geografilærerforeningen
  • Et netværk af GIS-ambassdører
  • ArcGIS Online kurser (kontakt Geoinfo for info)
  • Inspirationsworkshops
Hvorfor bruge SkoleGIS?
  • Det er gratis for skoler og gymnasier (4-18år)
  • Dækker Fælles Mål og kompetenceområder i naturfag
  • GIS er tværfagligt og kan bruges til den fællesfaglige naturfagsprøve
  • Digital dannelse og forberedelse til jobmarkedet

Mere information?

Ring på +45 39 96 59 00, eller skriv et par linjer. 
Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Kontakt mig

De oplysninger du afgiver, håndteres i henhold til vores persondatapolitik. Ved at klikke her, accepterer du dem.

Share by: