Den 27. august 1918 afgav den 16-årige skibskok Julius Wiggers søforklaring i København. Her fortalte han om, hvordan de ombord på motorskonnerten Asta en måned tidligere var blevet skudt i sænk af en tysk ubåd ude i Atlanterhavet, langt fra land. Wiggers havde i et par timer holdt sig oven vande i høj sø, inden redningen kom fra en uventet kant. I arkivet ”Dansk Søulykke- Statistik 1918” fremgår følgende uddrag fra hans søforklaring:
Denne dramatiske fortælling gengiver M/S Astas endeligt, og hvordan skæbnen vil, at de sømænd som i første omgang synes at være kommet i sikkerhed i redningsbåden, ender med at være dem som omkommer. Med Dansk Søulykke- Statistik som kilde, har Søfartsmuseet i Helsingør på baggrund af søforklaringer, kortlagt samtlige danske skibsforlis fra 1893-1996.
I forlængelse af det, har Jesper Fogt Nielsen i sit afsluttende speciale på Roskilde Universitet kigget nærmere på skibsforlis og søforklaringer i perioden 1914-1918. Ved hjælp af data fra Dansk Søulykke- Statistik udarbejdede han en rumlig database, der derefter dannede grundlag for videre analyser og visualiseringer i Esris ArcMap. Disse kort har støttet væsentlige hovedpunkter i specialets analyseafsnit, som søgte at besvare følgende problemformulering: ”Hvordan forandredes rumlig praksis for danske handelsskibe under 1. verdenskrig, og hvordan påvirkede krigens udvikling handelsskibenes praksis”?