555-555-5555

Burgerdata

For bare to måneder siden havde Michael Listov-Raunkjær fra Grillen Burgerbar aldrig hørt om Geoinfo. I dag er det analyser fra ArcGIS, der kommer på bordet, når han skal imponere nye investorer.

Af Majken Eliasen, GIS i Aktion efterår 2017

Fastfoodkæden Grillen Burgerbar har i dag seks restauranter i Danmark. Da afdelingen i Ålborg blev åbnet, viste det sig, at den performede væsentlig bedre end de andre, især i åbningsperioden. Det var de fem ejere i Grillen Burgerbar glade for, de vidste bare ikke hvad, der var årsagen til succesen i Ålborg. De besluttede sig for at gå videnskabeligt til værks og analysere forskellige parametre for restaurantens placering. Et tilfælde bragte dem i armene på Geoinfo, og i dag er det en del af kædens fremadrettede strategi at bruge ArcGIS' analyser som fundament hver gang, de skal åbne en ny filial af kæden. 
Mavefornemmelser og geodata
Det er blot fire år siden, at Michael Listov-Raunkjær var med til at stifte Grillen Group, hvor han er i dag er Co. CEO og partner. "Grillen er en kæde af burgerrestauranter, hvor vi sælger kvalitetsburgere til billig penge. Vi åbnede den første restaurant i november 2013 på Nørrebro", fortæller Michael Listov-Raunkjær.
Siden da er det gået stærkt med ekspansionen med to restauranter i Jylland og fire på Sjælland. Målet er at fortsætte den hastige vækst og åbne yderligere fire afdelinger af Grillen i Danmark inden for det næste halvandet år. "Den måde, vi typisk har arbejdet på, er at stole på vores mavefornemmelse. Det har ikke været særligt datadrevent, men det er vi begyndt at arbejde os mere ind på", udtaler medejeren. 
I juni 2017 holdt Grillen Burgerbar det første møde med Geoinfo, hvor det blev aftalt, at de skulle lave en undersøgelse ud fra en række forskellige parametre. Der skulle måles på indbyggertal i forhold til målgruppen af 21-39-årige, indkomstforhold, forbrug, studiesteder i nærheden og konkurrenternes placering inden for en radius af 10 minutters afstand. "Vi har også kigget på busruter. Vi kan konstatere, at vi har en større omsætning, hvis vi ligger et sted, hvor der er trafik, både busser, biler og cyklister", konstaterer Michael Listov-Raunkjær.
De første slides med information fra ArcGIS gav dem blod på tanden i forhold til at gå all-in med databaserede markedsanalyser.
Sponsorinput
Siden den første kontakt med Geoinfo er samarbejdet med Grillen Burgerbar vokset. De har siden hen bestilt analyser af alle deres nuværende restauranter. Selvom de ansatte i Grillen sagtens kunne bruge ArcGIS selv, er det helt bevidst, at de sætter Geoinfo til at udføre opgaverne for sig. 
"Geoinfo er eksperter i ArcGIS, jeg er ekspert i burgere. De laver det, de er gode til, og jeg laver det, jeg er god til. Og så må de præsentere det på en måde, så jeg forstår det", siger Michael Listov-Raunkjær. 
Selve konklusionen af de indkomne data står Grillen Burgerbar selv for, og det er en vidensrejse, der først lige er begyndt. 
"Vi synes, det kunne være spændende at finde ud af, om der er en sammenhæng mellem nogle bestemte forhold. Vores teoricase er, at så vil vi have højere succesrate for at åbne en god forretning", fortæller medejeren af Grillen.
Derfor er de også begyndt at bestille data, når de undersøger lokaler, hvor der potentielt kunne blive åbnet en ny afdeling. 
Fordi Grillen Group ønsker at vækste så hurtigt, holder de løbende møder med investorer. Til disse møder bruger de data og præsentationer fra ArcGIS. Vores chance for at finde investorer bliver højere, når vi kan bevise, hvorfor vi gør, som vi gør. Jo flere data, vi kan få kørt ind over vores beslutninger, jo stærkere virker det", fortæller Michael Listov-Raunkjær. 
Satsningen på geodata fremfor ren mavefornemmelse giver resultater: "Jeg tror, det er udviklingen generelt, at virksomheder bliver mere datadrevne, men de var helt klart imponerede over, at vi, der er en relativt nystiftet forretning, allerede bruger sådan noget. Det er ikke normalt at gøre det", fortæller han. 
Fremtiden i udlandet
Investorernes hjælp er en vigtig brik i Grillen Groups næste delmål, der består af 10 afdelinger i Danmark om halvandet år. Men deres fremtidsplaner stopper ikke der. 
"Det, vi gerne vil i Grillen Group, er at ekspandere i både Danmark og udlandet. Vi vil gerne have 12 restauranter her, så er Danmark ved at være dækket. Dernæst kigger vi meget på Norge, Tyskland og Holland", forklarer Michael Listov-Raunkjær. 
De tre lande er nøje udvalgt. Norge, fordi der er mange penge, Tyskland på grund af den store befolkning og Holland, fordi Amsterdam minder om København. Alle tre lande har også det tilfælles, at det endnu ikke findes nogle dominerende burgerrestauranter på Grillens kvalitetsniveau. Det er der til gengæld i Sverige. Derfor er det Stockholm ikke på listen over kommende erobringer. Det er meningen, at de databaserede beslutninger skal spille en væsentlig rolle fremover, og Grillen Burgerbar er stadig i fuld gang med at konkludere på den nye viden, de løbende får. 
"Allerede nu har vi fundet ud af, hvad vores åbningsprioriteter er baseret, på de data vi har modtaget. Med tiden vil vi koble flere parametre på eller pille nogle fra for at se, hvad det vil fortælle os", udtaler Michael Listov-Raunkjær. 
Med ny databaseret viden om deres virksomhed, ligger fremtiden åben for Grillen Groups vokseværk. "Det er vigtigt at få rullet ud i Jylland, inden vores konkurrenter kommer", siger han med smil i stemmen. 

Michael Listov-Raunkjær

CEO og partner i Grillen
"Til investormøder bruger vi data og præsentationer fra ArcGIS. Vores chance for at finde investorer bliver højere, når vi kan bevise, hvorfor vi gør, som vi gør. Jo flere data, vi kan få kørt ind over vores beslutninger, jo stærkere virker det", fortæller Michael Listov-Raunkjær. 

Mere information?

Ring på +45 39 96 59 00, eller skriv et par linjer. 
Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Kontakt mig

De oplysninger du afgiver, håndteres i henhold til vores persondatapolitik. Ved at klikke her, accepterer du dem.

Share by: