Få et praj
Projektet i korthed
Udfordringen
I de sidste år har flere kommuner, med stor succes, udviklet "Giv et praj”-løsninger, hvor borgere kan hjælpe kommunen ved at indberette huller i vejen, defekte bænke, bjørneklo og meget mere.
Kolding Kommune ville gerne udvikle en omvendt løsning, hvor kommunen kan give borgerne et praj, når der er planer, høringer eller andre nyheder fra et område, som borgeren bør være opmærksom på.
Løsningen
Kolding Kommunes løsning hedder: ”Få et praj”. Her kan man som borger oprette en agent på kommunens hjemmeside, og vælge de geografiske områder i kommunen, som man er interesseret i. Derefter giver kommunen borgerne et praj, hvis der er planer, høringer eller andre nyheder fra et område, som borgeren bør være opmærksom på.
"Få et praj"-løsningen er en fordel for både borgerne og kommunen. Kommunen kan kommunikere direkte til de relevante og tilmeldte borgere, og borgerne får via denne service automatisk besked, i stedet for selv at skulle holde øje med lokale tidsskrifter og lignende.
Teknikken bag løsningen
aSpecialudviklet løsning blandt andet ved hjælp af ArcGIS API for JavaScript